Udało się! Czyli jak przekonwertowałem tajskie prawo jazdy na polskie i czy było warto?
Jakiś czas temu udało mi się zdać egzaminy na prawo jazdy w Tajlandii na motocykl oraz samochód. Byłem ciekawy, czy jest możliwość jego przekonwertowania na polskie. Niestety, nie ma zbyt dużo praktycznych informacji na ten temat w polskim internecie, dlatego musiałem nieco poeksperymentować. Poniżej opiszę całą drogę, potrzebne dokumenty itp.
1. Tajskie prawo jazdy
Pierwsze prawo jazdy w Tajlandii jest wydawane na okres 2 lat, kolejne jest wydawane na okres 5 lat. W praktyce, jeśli ma się 5-letnie prawo jazdy, można zaaplikować o prawo jazdy międzynarodowe. Z tego, co czytałem w przepisach, w przypadku posiadania międzynarodowego tajskiego prawa jazdy cała procedura powinna być prostsza i nie powinna wymagać zdawania egzaminu teoretycznego w Polsce. Jednakże, jest to tylko dywagacja, ponieważ ja mam tymczasowe 2-letnie prawo jazdy, więc opiszę, jak cała procedura wygląda w tym przypadku.
2. Polska
Rzeczą, o której warto wspomnieć, jest to, że aby wykonać jakąkolwiek czynność związaną z prawem jazdy, trzeba przebywać w Polsce minimum pół roku - w formularzu trzeba zaznaczyć odpowiednią krateczkę. Bez tego nie zostanie się obsłużonym. Kolejną rzeczą jest to, że nie można po prostu pójść do dowolnego urzędu zajmującego się prawem jazdy, należy pójść tam, gdzie się jest zameldowanym/mieszka. Niektóre urzędy mogą też robić problemy w przypadku braku meldunku.
3. Lista rzeczy do przygotowania przed pierwszą wizytą w urzędzie
- Oryginał tajskiego prawa jazdy
- Tłumaczenie uwierzytelnione (przysięgłe) (najlepiej z oryginału)
- Zdjęcie do prawa jazdy
Jeśli chodzi o tłumaczenie uwierzytelnione, jest tylko jeden tłumacz przysięgły języka tajskiego w Polsce. Z Panią Moniką można skontaktować się na stronie: tlumacztajskiego.pl. Po ustaleniu szczegółów, trzeba wysłać prawo jazdy, a po kilku dniach otrzymamy z powrotem nasze prawo jazdy wraz z tłumaczeniem.
4. Pierwsza wizyta w urzędzie
Po skompletowaniu dokumentów należy udać się do urzędu. W urzędzie powinien zostać utworzony numer Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK), co jest niezwykle ważne. Numer PKK powinien zostać utworzony na konwersję na prawo jazdy. Ja miałem stary numer na naukę, zamiast na konwersję, i później musiałem poświęcić mnóstwo energii na walkę z urzędem, żeby procesowano mój wniosek.
5. Polski egzamin teoretyczny
W przypadku prawa jazdy nieokreślonego w konwencji (z tego, co rozumiem, międzynarodowe prawo jazdy jest właśnie tym prawem jazdy określonym w konwencji), trzeba zdać egzamin teoretyczny w WORDzie w Polsce. Na egzamin teoretyczny można zapisać się online, do zapisu należy użyć numeru PKK. Egzamin teoretyczny w Polsce nie jest zbyt trudny, wszystkie pytania są publicznie dostępne, należy tylko porządnie je przestudiować z jakimś programem (ja użyłem: prawo-jazdy-360.pl). W moim przypadku studiowanie pytań zajęło mi 2 tygodnie, po około godzinie dziennie. Egzamin odbywa się na komputerze, więc zazwyczaj nie trzeba czekać zbyt długo na wolne terminy.
6. Druga wizyta w urzędzie
Po zdaniu egzaminu należy pojawić się w urzędzie i poprosić, żeby urzędnicy ruszyli machinę. Po spełnieniu wszystkich wymagań urzędnik wyśle zapytanie do tajskiej ambasady, czy nasze prawo jazdy jest prawdziwe. Z tego, co czytałem, może to zająć kilka miesięcy, w moim przypadku zajęło to około 2 miesięcy. Po tym, jak urzędnik dostał potwierdzenie z ambasady, że prawo jazdy jest w porządku, dostałem maila, żeby zapłacić za wyrobienie dokumentu.
7. Odbiór prawa jazdy
Po wszystkich poprzednich krokach dostałem informację, że prawo jazdy jest gotowe do odbioru. Tutaj jednak jedna uwaga - to nie do końca odbiór. Żeby odebrać polski dokument oraz żeby był on widoczny np. w aplikacji mObywatel, należy zdać tajskie prawo jazdy w urzędzie. W skrócie: stawiamy się w urzędzie, oddajemy tajskie, dostajemy polskie. W razie kolejnej wizyty w Tajlandii można udać się do urzędu w Tajlandii i poprosić o ponowne wydrukowanie tajskiego prawa jazdy bez większego problemu.
Czy było warto?
Pomimo tego, że cały proces jest nieco bezwładny i czasochłonny, uważam, że jak najbardziej było warto. Podczas poprzedniej wizyty w Tajlandii wyrobiłem prawo jazdy na motocykl w celu legalnego poruszania się po tajskich drogach. Wyrobienie prawa jazdy na motocykl jest znacznie szybsze i tańsze w Tajlandii niż w Polsce. Dodatkowo, w Tajlandii jest tylko pełna kategoria A, co oznacza, że przy konwersji na polskie prawo jazdy również otrzymujemy pełną kategorię A. W moim przypadku nie śpieszyło mi się bardzo. Zacząłem kolekcjonować dokumenty w styczniu, prawo jazdy było gotowe do odbioru w maju. Oznacza to, że cały proces zajął około 5 miesięcy, z czego większość czasu to tak naprawdę czekanie na potwierdzenie, że tajskie prawo jazdy jest prawdziwe.